کرزی: ایجاد پایگاه دائمی آمریکا در افغانستان مسئله بعدی است
نوشته شده توسط : xmovies
حامد کرزی

آقای کرزی گفت که بزودی در مورد عملیات شبانه نیروهای آمریکایی به توافقی دست خواهند یافت

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان گفته است که مسئله ایجاد پایگاه‌های دائمی آمریکا در افغانستان، شامل نسخه ابتدایی قرارداد استراتژیک میان دو کشور نخواهد بود.

آقای کرزی گفت که قرار است در قدم اول، قراردادی در کلیات میان آمریکا و کشورش امضا شود و جزئیات در مورد چگونگی ادامه همکاری میان دو کشور، ظرف یک سال پس از امضای این قرارداد نهایی خواهد شد.

قرارداد استراتژیک میان افغانستان و آمریکا، ظرف حدود یک سال اخیر، سر و صداهای زیادی را در رسانه‌ها ایجاد کرده است، اما هر بار، تنش‌ها در روابط دو کشور، باعث تاخیر در امضای آن شده است.

مسئله عملیات شبانه نیروهای آمریکایی در افغانستان که حکومت این کشور با آن مخالف است، تازه‌ترین مانع در پیشرفت برای امضای قرارداد استراتژیک توصیف شده است.

نشست شیکاگو

رئیس جمهور افغانستان که روز یکشنبه (۲۱ حوت / اسفند) در مراسمی به مناسبت تجلیل از روز جهانی زن در کابل سخنرانی می‌کرد، گفت که پیشرفت‌های زیادی در زمینه امضای این قرارداد صورت گرفته است.

آقای کرزی گفت که در مورد واگذاری مسئولیت زندان‌های آمریکایی در افغانستان به حکومت این کشور توافق صورت گرفته و همچنین قرار است به زودی توافقی در مورد چگونگی عملیات شبانه نیروهای آمریکایی در افغانستان که با مخالفت حکومت این کشور مواجه بوده است، به دست بیاید.

رئیس جمهور کرزی گفت که انتظار می‌رود قرارداد همکاری استراتژیک میان دو کشور، قبل از نشست عمومی ناتو در شیکاگو که قرار است در بهار پیش رو برگزار شود، امضا شود.

او گفت: "فقط چارچوب عمومی (قرارداد استراتژیک) را امضا می‌کنیم و ظرف یک سال دیگر، در مورد جزئیات آن و اینکه مسئولیت‌های ما و آنها چه خواهد بود، به چه تعداد سرباز می‌خواهند در افغانستان داشته باشند و غیره بحث خواهیم کرد."

آقای کرزی گفت که این جزئیات، بر علاوه چگونگی استفاده آمریکا از پایگاه‌های نظامی افغانستان در درازمدت، شامل نسخه اولیه این قرارداد نخواهد بود.

آقای کرزی همچنین گفت که جامعه جهانی متعهد شده است که پس از سال ۲۰۱۴ میلادی، زمانی که نظامیان ناتو از افغانستان بیرون می‌شوند، تا سال ۲۰۲۴ میلادی، همه ساله برای آموزش نیروهای امنیتی افغانستان، ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به دولت افغانستان کمک کند.

حکومت افغانستان با آنکه از خروج نظامیان ناتو در سال ۲۰۱۴ میلادی استقبال می‌کند، اما تاکید کرده است که جامعه جهانی حداقل تا سال ۲۰۲۴ میلادی باید با افغانستان در زمینه آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی و همچنین رشد اقتصادی این کشور همکاری کند.

از همین حالا، افغانستان با کشورهایی همچون هند، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا پیمان‌های جداگانه همکاری درازمدت امضا کرده است و آنگونه که مقامات می‌گویند، قرار است پیمان‌های مشابهی علاوه بر آمریکا، با پیمان ناتو و اتحادیه اروپا نیز امضا شود.

حکومت افغانستان می‌گوید، امضای این قراردادها، به افغانستان کمک می‌کند تا پس از خروج نظامیان ناتو، در برابر چالش‌های منطقه‌ای و همچنین تهدید گروه طالبان ایستادگی کند.





:: برچسب‌ها: ماکرو ,
:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: