گزارش عملكرد معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم در سال 90
نوشته شده توسط : xmovies

مدیر كل دفتر پشتیبانی و حمایت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: معاونت پژوهش و فناوری این وزارتخانه در سال 1390 كه به تعبیر مقام معظم رهبری سال جهاد اقتصادی نام گرفت برنامه ها و فعالیت های بسیار خوبی را اجرا كرده است.

مهندس 'اسماعیل قادری فر' خاطر نشان كرد: در بخش امور پژوهشی در دو بخش نشریات علمی و قطب های علمی شاهد رشد چشمگیری بوده ایم.در بخش نشریات علمی پژوهشی در حال حاضر حدود 630 مجله دارای اعتبار در سطح كشور منتشر می كنیم كه همه آنها نشریاتی هستند كه در چهارچوب ضوابط نشریات علمی كشور، اعتبار علمی پژوهشی به آنها تعلق گرفته است.

وی افزود: تعداد قابل توجهی از این نشریات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه شده اند و خوشبختانه حدود پنج هزار مقاله علمی پژوهشی در آنها منتشر شده اند.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، فعالیت قطب های علمی را از دیگر كارهای معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم عنوان كرد و گفت: تا پایان سال 89 حدود 113 قطب علمی فعال داشتیم و امسال حدود 156 قطب علمی فعال در چند حوزه كشاورزی، منابع طبیعی، دام پزشكی، گروه علوم پایه، فنی مهندسی و گروه علوم انسانی و هنر داریم.

قادری فر در توضیح یك قطب علمی گفت: ایجاد یك قطب در دانشگاه یا یك پژوهشگاه به معنی مرجعیت علمی در آن رشته و تخصصی است كه قطب ها در آن دارای اعتبار شدند.

وی خاطر نشان كرد: به همین منظور در نظر داریم كه در سال 91 این قطب ها را با هدف مرز شكنی علمی بیشتر به خدمت بگیریم و آنها را بیشتر درگیر مسایل مرز دانشی و تولید فناوری های نو كنیم.

مدیر كل دفتر پشتیبانی و حمایت پژوهشی وزارت علوم، هدف اصلی این معاونت را در دور جدید سوق دادن قطب های علمی به فعالیت در لبه دانش عنوان كرد و گفت: این كار باعث می شود تا قطب ها بتوانند تولیدات و فناوری های مورد نیاز خود را به بار آورند.

قادری فر فعالیت 31 انجمن علمی را از دیگر دستاوردهای معاونت پژوهشی وزارت علوم در سال 90 خواند و گفت: تا پایان سال 89، 233 انجمن علمی فعال در كشور داشتیم كه اكنون به 264 انجمن افزایش پیدا كرده اند.

وی انجمن های علمی را سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه علم و فناوری خواند كه سعی می كنند با به خدمت گرفتن انجمن های علمی به عنوان نهادهای عمومی و مردمی، تاثیر گذاری بخش فراگیری و جهان شمولی علم را در كشور بیشتر گسترش دهند.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اخذ مجوز موسسات پژوهشی اعم از دولتی و خصوصی را از دیگر فعالیت های معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم خواند و گفت: تعداد موسسات پژوهشی دارای مجوز اصولی، قطعی و آزمایشی در پایان سال 89 ، 577 موسسه بود كه اكنون این تعداد به 617 موسسه افزایش پیدا كرده و عمده آنها مربوط به مراكز پژوهشی خصوصی هستند.

همچنین قادری فر تعداد نشریات علمی ترویجی را در سال 89 ، 90 مجله عنوان كرد و گفت: امسال تعداد این مجلات به 98 مجله افزایش یافته است.

وی توسعه كسب و كار دانش بنیان را از طریق شركت های دانش بنیان و واحدهای فناور را از دیگر فعالیت های معاونت پژوهشی و زارت علوم عنوان كرد و گفت: شركت های دانش بنیان و واحدهای فناور در قالب پارك های علم و فناوری و مراكز رشد شكل می گیرند.

قادری فر خاطر نشان كرد: امسال توانسته ایم تقریبا تمامی استان های كشور را دارای پارك علم و فناوری مستقل استانی كنیم .

وی افزود: در حال حاضر 30 استان از 31 استان كشور دارای پارك های علم و فناوری مستقل استانی هستند و فقط استان البرز بودن هنوز دارای پارك علم و فناوری نیست و به دنبال آن هستیم كه در سال 91 یك پارك علم و فناوری در این استان راه اندازی كنیم.

مدیر كل دفتر پشتیبانی و حمایت پژوهشی وزارت علوم با اشاره به واحدهای فناور مستقر در مراكز رشد و پارك های علم و فناوری افزود: تعداد واحدهای فناور مستقر در مراكز رشد و پارك های علم و فناوری از حدود دو هزار شركت دانش بنیان در سال 89 اكنون به حدود دو هزار و 700 شركت رسیده است.

قادری فر خاطر نشان كرد: طبق بند الف ماده 17 برنامه پنجم توسعه، وزارت علوم مكلف است كه تا پایان برنامه پنجم تعداد شركت های دانش بنیان مستقر در پارك ها را به بیست هزار شركت افزایش دهد.

وی تعداد فناوران تمام وقت شاغل در مراكز فناوری و رشد را حدود 20 هزار نفر عنوان كرد و گفت: از این تعداد حدود چهار هزار نفر در سال 90 اشتغال دانش بنیان در پارك های علم و فناوری و مراكز رشد داشته ایم.

قادری فر بخش دیگری از فعالیت های معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم را در بخش تجهیزات دانشگاهی و تجهیز كردن آزمایشگاه های سراسر كشور به آزمایشگاه های پیشرفته عنوان كرد و گفت: مهمترین این اقدامات آزاد سازی تجهیزات آزمایشگاهی بود كه به دلیل عدم تامین عوارض جمعی خرجی از سوی معاونت برنامه ریزی حدود سه سال در گمرك معطل بوده اند.

وی خاطر نشان كرد: تا پایان سال 90 كلیه تجهیزات آزمایشگاهی ترخیص می شوند و به دانشگاه های مقصد تحویل داده می شود.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: امسال برای حمایت از شركت های دانش بنیان و هم ایستادگی در مقابل سد تحریم رویكرد حمایت از تجهیزات ساخت داخل را در دستور كار خود قرار داده ایم. بر این اساس در مراسم هفته پژوهش سال جاری اولین نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل را برگزار كرده ایم.

قادری فر ادامه داد: در این نمایشگاه حدود 53 قلم از تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی كه توسط متخصصین داخلی نمونه های آن در حد نمونه اولیه ساخته شده بود به نمایش گذاشته شدند و بر اساس امكان سنجی و داوری های انجام شده حدود 10 قلم از این تجهزات به عنوان تجهیزات قابل ساختی كه بتواند استاندارد سازی شود انتخاب شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شكل گیری شبكه آزمایشگاه های علمی ایران (شاعا) اشاره كرد و گفت: كار مثبت دیگری كه از سال 89 كلید خورد اما عملا در سال 90 عملیاتی شد شكل گیری شبكه آزمایشگاه های علمی ایران (شاعا) بود.

مدیر كل دفتر پشتیبانی و حمایت پژوهشی وزارت علوم، شكل گیری كارگروه ارتباط با صنعت را از دیگر فعالیت های معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم در مهرماه سال 90 عنوان كرد و گفت: امسال همزمان با نمایشگاه دهه صنعت كه در اول مهر ماه برگزار شد تفاهم نامه ای به امضای وزاری علوم و صنعت و معدن رسید.

قادر فر ادامه داد: حدود 20 كلان پروژه به سفارش وزارت صنعت و معدن و تجارت با دانشگاه ها و پژوهشگاه ها منعقد شده است.

وی افزود: هشت كلان پروژه به ارزش حدود 20 میلیارد تومان در نمایشگاه هفته صنعت با حضور وزرای علوم و صنعت و معدن به امضا رسید. همچنین در مراسم هفته پژوهش حدود 15 كلان پروژه و در دهه فجر نیز حدود 12 پروژه به امضا رسید.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خاطر نشان كرد: اكنون حدود 60 كلان پروژه تحقیقاتی ارتباط صنعت و دانشگاه به ارزش حدود 140 میلیارد تومان تبدیل به قرارداد شده است.

قادری فر بخش دیگری از فعالیت های معاونت پژوهش و فناوری در سال جاری را ارتباط سازمان یافته وزارت علوم با صنایع دفاعی عنوان كرد و گفت: اكنون حجم همكاری های ما با بخش دفاع در قالب حدود 600 پایان نامه دكتری است یعنی حدود 600 نیاز بخش دفاع تبدیل به پایان نامه تحصیلات تكمیلی شده و به دانشگاه های كشور سفارش شده است.

قادری فر ادامه داد: 53 دانشگاه و موسسه پژوهشی و دانشگاه برتر كشور اكنون درگیر پروژه های كلان دفاعی هستند و حدود 40 میلیارد تومان برای این پروژه ها اعتبار پرداخت شده است.

وی فعالیت و عملكرد دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) را كه در وزارت علوم مستقر است از دیگر فعالیت های معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم عنوان كرد و گفت: تا كنون 62 جلسه كمیسیون دائمی شورای عالی عتف برگزار شده است. در این كمیسیون تقریبا تمامی دانشگاه های مهم، نماینده ها و مدیران پژوهشی دستگاه ها و تعدادی از نمایندگان حضور دارند و به سرعت كار بررسی و تصویب پروژه های كلان تحقیقاتی را انجام می دهند.

قادری فر افزود: در نهمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) كه اوایل بهمن سال 90 در وزارت علوم برگزار شد، 38 كلان پروژه تحقیقاتی به ارزش دو هزار و 500 میلیارد تومان به تصویب رسید كه این مهمترین اقدام دبیرخانه شورای عالی عتف بوده است.

وی خاطر نشان كرد: كار اجرایی این پروژه ها از ابتدای سال 91 آغاز می شود .

مدیر كل دفتر پشتیبانی و حمایت پژوهشی وزارت علوم در خصوص اعتبارات پژوهشی در حوزه ستاد معاونت پژوهشی گفت: اعتبار ما در پایان سال 88 حدود 16 میلیارد تومان بوده است كه این اعتبار در سال 89 به حدود 20 میلیارد تومان رسید و در سال 90 حدود 42 میلیارد تومان بوده است كه تقریبا 83 درصد آن محقق شده است و پیشنهاد ما برای اعتبارات ستاد معاونت پژوهشی در سال 91 حدود 55 میلیارد تومان است كه امیدواریم در مجلس نیز به تصویب نهایی برسد.

قادری فر ادامه داد: در حوزه اعتبارات پژوهشی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و پارك های علم و فناوری نیز به طور متوسط حدود 40 درصد رشد اعتبارات داریم .

وی در باره برنامه های معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم در سال 91 گفت: اساسی ترین برنامه ای كه برای سال 91 در نظر داریم این است كه تمامی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها را ملزم به تدوین طرح جامع پژوهشی كنیم.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در توضیح طرح جامع پژوهشی افزود: همانطور كه دانشگاه و پژوهشگاه برای خود برنامه خوابگاه و سرویس دارند باید با تدوین طرح جامع پژوهشی به جامعه علمی و مردم بگویند كه در پنج سال آینده چه خدمت علمی را می توانند انجام دهند.

علمی**2038**1544





:: برچسب‌ها: وابسته به تکزاس ,
:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: