کرزی از اعلامیه شورای علما در باره تفکیک جنسیتی حمایت کرد
نوشته شده توسط : xmovies
حامد کرزی

حامد کرزی: "این یک دیدگاه شرعی وطن ما است و تمام مسلمانان افغانستان به آن پابند هستیم"

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان در نخستین واکنش علنی خود به اعلامیه تازه شورای علما، از آن دفاع کرده و گفته که این اعلامیه برای حمایت از حقوق زنان صادر شده است.

شورای علما در اعلامیه هفته پیش خود، بر جدایی دختران و زنان از مردان در محلات کار و تحصیل و همچنین اجتناب از سفر بدون محرم شرعی تاکید کرده است.

بشنوید

فعالان حقوق زن از این اعلامیه انتقاد کرده و آن را غیرقابل اجرا و تلاشی در راستای ترویج "تفکر طالبانی" و زمینه‌سازی برای گفتگو با گروه طالبان دانسته‌اند.

اما آقای کرزی روز سه شنبه ۱۶ حوت/اسفند در نشست مشترک خبری با برونیسلاو کوموروسکی (Bronislaw Komorowski)، رئیس جمهوری پولند/لهستان در کابل گفت که به شرایط مطرح شده در این اعلامیه "پابند" است.

رئیس جمهوری افغانستان افزود: "جمعه گذشته آنها (شورای علما) در اعلامیه‌شان، که ماهوار (به صورت ماهیانه) نشر می‌شود، اصول و ازرشهای اسلامی را برای تقویت موقف زنان و حمایت از موقف زنان اعلام داشتند."

او همچنین در این نشست خبری تاکید کرد که: "این یک دیدگاه شرعی وطن ما است و تمام مسلمانان افغانستان به آن پابند هستیم."

"جمعه گذشته آنها (شورای علما) در اعلامیه‌شان، که ماهوار (به صورت ماهیانه) نشر می‌شود، اصول و ازرشهای اسلامی را برای تقویت موقف زنان و حمایت از موقف زنان اعلام داشتند"

حامد کرزی

شورای علما در اعلامیه خود با استناد به آیه‌های اول و سی و چهارم سوره نسا نوشته شده است: "در خلقت بشر مرد اصل و زن فرع می‌باشد و نیز قوامیت از آن رجال است".

در اعلامه تاکید شده که از استفاده از الفاظ و اصطلاحاتی که با "مفهوم" این آیه‌های قرآن تضاد داشته باشند، "جداً اجتناب شود".

ظاهرا اشاره این مطلب به اصل تساوی زنان و مردان است که در محافل سیاسی، حقوق بشری و رسانه‌های افغانستان بر آن تاکید می‌شود.

شورای علما در بخشی از اعلامیه خود بر اجتناب زنان از "اختلاط با مردان بیگانه در عرصه‌های مختلف اجتماعی، مانند تحصیل، بازار، دفاتر و سایر شئون زندگی" و همچنین "اجتناب از سفر بدون محرم شرعی" به عنوان "وجایب و مکلفیت‌های" آنها تاکید کرده است.

هر چند شورای علما نهاد دولتی نیست، اما در دولت نفوذ دارد و رئیس جمهوری افغانستان به مشورتهای این شورا در مورد مسائل دینی و سیاسی اهمیت قائل است.

پیمان استراتژیک با آمریکا

حامد کرزی و برونیسلاو کوموروسکی

آقای کرزی بار دیگر بر توقف عملیات شبانه علیه طالبان به عنوان پیشر شرط امضای پیمان استراتژیک با آمریکا تاکید کرد

آقای کرزی در بخش دیگری از سخنان خود در کنفرانس خبری روز سه شنبه گفت که که پیشرفتهای تازه‌ای در مورد گفتگوها در باره پیمان استراتژیک میان این کشور و آمریکا به دست آمده است.

اخیرا برخی رسانه‌ها گزارش دادند که گفتگوهای مقامهای افغان و آمریکایی در باره این پیمان به دلیل اصرار دولت افغانستان بر توقف عملیات شبانه نیروهای خارجی علیه طالبان، به حالت تعلیق درآمده است.

اما رئیس جمهوری افغانستان گفت که او روز دوشنبه با مقامهای آمریکایی در باره امضای این پیمان گفتگو کرده، ولی توضیح بیشتری در این مورد ارائه نکرد.

او گفت: "(در باره) توافق استراتژیک ما با آمریکا از یک نیم سال به این طرف صحبت می‌کنیم. در هفته اخیر پیشرفتهایی در این مورد به دست آمده، دیروز باز هم مذاکره داشتیم و سوالاتی داشتیم و خواستار صراحت شدیم، پیشرفت به دست آمده، ولی افغانستان تلاش دارد که این پیشرفت را بیشتر بسازد."

آقای کرزی بار دیگر بر توقف عملیات شبانه نیروهای خارجی و انتقال مسئولیت بازداشتگاه بگرام، که اعضای گروه طالبان و گروه القاعده در آن نگهداری می شوند، به دولتش به عنوان پیشر شرط امضای این پیمان تاکید کرد.

او افزود: "انتقال (مسئولیت) زندان بگرام به افغانستان، به صورت کامل، و متوقف شدن عملیات شبانه، از مسائلی هستند که ما با حکومت آمریکا از چندین ماه نه بلکه از چندین سال به این طرف در مورد آن صحبت کرده ایم."

آقای کرزی گفت که تلاشها متمرکز بر این موضوع است که در مذاکرات برای تامین روابط راهبردی میان افغانستان و آمریکا، منافع هر دو کشور درنظر گرفته شود.

آقای کرزی گفته که تلاش می کند که گفتگوها در باره پیمان استراتژیک با آمریکا پیشرفت داشته باشد

مذاکرات دولتهای افغانستان و آمریکا در مورد روابط استراتژیک، بیشتر از یک سال پیش آغاز شد و آنگونه که گفته شده، پیمانی که در این زمینه امضا خواهد شد، به ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان اجازه می دهد.

دولت افغانستان ماه عقرب/آبان گذشته برای مشورت با رهبران قومی در این مورد، لویه جرگه سنتی برگزار کرد و این جرگه با امضای این پیمان و ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان موافقت کرد.

ضمنا این جرگه بر توقف عملیات شبانه و انتقال مسئولیت بازداشتگاههای تحت کنترل نیروهای خارجی به دولت افغانستان هم تاکید کرد.

اما مقامهای آمریکایی و ناتو گفته اند که عملیات شبانه علیه شورشیان برای ادامه مبارزه با تروریسم در افغانستان ضروری و موثر است.

فرماندهان نیروهای آمریکایی در ارتباط با درخواست دولت افغانستان برای انتقال مسئولیت بازداشتگاه بگرام به دولت این کشور گفته اند که گفتگوها در این مورد ادامه دارد.





:: برچسب‌ها: پارک ,
:: بازدید از این مطلب : 283
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: