صدرعاملی: شب اثر پر زرق و برقی نیست
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، صدرعاملی در نشست نمایش و پرسش و پاسخ فیلم شب در فرهنگسرای نیاوران افزود: درونمایه زایر در هر آیینی، در هر گوشه از دنیا برایم جالب بود. زایر از ابتدای حركت تا مقصد باید شرایطی داشته باشد. چند سال قبل كه میلاد مبارك امام رضا (ع) در ایام نوروز واقع شده بود، فرهاد توحیدی فیلمنامه ای را برای ساخت سریالی 9 قسمتی نوشت كه این سریال ساخته نشد.

وی ادامه داد: پس از آن، من فیلمنامه سه گانه سینمایی 'شب'، 'هر شب تنهایی' و 'در انتظار معجزه' را از براساس طرحی اولیه نوشتم.

كارگردان فیلم 'شب' به مضمون این فیلم اشاره كرد و ادامه داد: نخستین فیلم كه با مضمون زائر ساختم، فیلم شب بود كه دو سال قبل در جشنواره فجر حضور داشت اما بنا به دلایلی اكران نشد. تهیه كننده هم تصمیم داشت این فیلم را پخش كند كه باز هم این امر محقق نشد.

صدرعاملی تاكید كرد: آنچه در فیلمسازی برایم اهمیت دارد، استفاده از مضامین نو و با طراوت است. سعی می كنم فیلم هایم برگرفته از سینمای دیگران و وابسته نباشد از این رو 'شب' فیلم پرنور و پر زرق و برقی نیست بلكه می خواستم فیلمی خیابانی بسازم.

صدر عاملی در پاسخ به پرسش یكی از حاضران مبنی بر اینكه آیا برخی مفاهیم مطرح شده در فیلم خرافه است؟ توضیح داد: یك هنرمند در مجموعه كارنامه خود دیده می شود و معمولا در پایان عمر او از تمامی فعالیت های اش تجلیل می شود و نباید با یك یا دو كار مورد بررسی قرار گیرد.

كارگردان فیلم هر شب تنهایی یادآور شد: سالانه 17 تا 21 میلیون نفر برای زیارت به مشهد می روند كه هر كدام باورها و آیین مخصوص به خود را دارند. پس بخشی از مفاهیم نمایش داده شده در فیلم شب خرافی نبود؛ یكسری باورها میان مردم وجود دارد كه وقتی روی پرده می رود مورد بحث قرار می گیرد. در واقع برخی موضوعات با طرح آنها به موقعیتی برای تبادل نظر تبدیل می شوند.

صدرعاملی با بیان اینكه ساخت فیلم هایی همچون شب بسیار لازم است گفت: باید چنین فیلم های ساخته شود تا تماشاگر با دیدن قصه به بحث بنشیند و به فكر بیافتد. معتقدم مردمی كه به مسایل دینی باور دارند خوشبخت تر از كسانی هستند كه باوری ندارند. باور در ذات جامعه قرار دارد و پرداختن به این موارد خرافه پرستی نیست.

این كارگردان سینما تاكید كرد: برایم ساختن فیلم هایی مانند'من ترانه 15 سال دارم' ، 'دختری با كفش های كتانی' و ... كه قصه ای را از ابتدا تا پایان روایت می كنند كار راحت تری است. در این سه گانه - فیلم های مربوط به زیارت - به مضامینی پرداختم كه كمتر كسی به سراغ آنها می رود.

وی همچنین در پاسخ به انتقاد یكی از حاضران مبنی بر اینكه در فیلم شب پزشك را زیر سوال برده اید، گفت: اینگونه نیست و پزشك زیرسوال نمی رود. بلكه خلافكاری كه در قالب نقش پزشك می رود صدمات زیادی را به جامعه وارد می كند و مورد سوال قرار می گیرد.

فیلم سینمایی 'شب' كه مضمونی دینی دارد، به عنوان نخستین قسمت از سه گانه 'زایر' رسول صدرعاملی سال 1386 ساخته شد.

داستان این فیلم درباره گروهبانی است كه برای تحویل دادن مجرمی سابقه دار به زندان یكی از شهرستان‌ها، مجبور می‌شود به همراه مجرم و دستبند، شبی را در مشهد بگذراند.

فراهنگ**1983**





:: برچسب‌ها: استرالیا , موزه , فلوریدا ,
:: بازدید از این مطلب : 349
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: