ایران و تونس در زمینه علوم كتابداری با یكدیگر همكاری می‌كنند
نوشته شده توسط : xmovies

'اسحاق صلاحی ' روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ضمن تشریح اقدامات انجام شده در سفر به تونس و دیدار با رییس كتابخانه ملی این كشور، تونس را كشوری تاریخی و دارای قدمتی چند هزار ساله عنوان كرد.

وی گفت: كتابخانه ملی تونس زیر نظر وزارت فرهنگ آن كشور و آرشیو ملی هم زیر نظر نخست وزیری فعالیت می كند كه در این سفر ضمن ملاقات با وزیر فرهنگ از كتابخانه و آرشیو ملی و قدیمی ترین دانشگاه اسلامی تونس 'زیتونیه' دیدن كردیم.

صلاحی حاصل این سفر را امضا تفاهم نامه میان كتابخانه ملی دو كشور عنوان كرد و ادامه داد: تهیه فهرست كتب و نسخ خطی موجود در دو كشور و تبادل آن، احصا نیازهای دو كشور در این حوزه و اعلام به یكدیگر، مبادله و اهدا كتب و نسخ از طریق استفاده از محیط مجازی همكاری بیشتر در محیط مجازی برای ارائه مقاله، تامین كتاب، آموزشهای اینترنتی و تبادل تجارب در حوزه علوم كتابداری و اطلاع رسانی از جمله مفاد مهم این تفاهم نامه است.

صلاحی افزود: آموزش علوم كتابداری و اطلاع رسانی، ترمیم، حفاظت و صیانت از نسخ خطی، برپایی همایش تخصصی بین دو كشور در حوزه علوم كتابداری و برپایی نمایشگاهی از مجموعه آثار تولید شده و همچنین برگزاری نمایشگاهی از اسناد در قالب 'انقلاب به روایت اسناد' در دو كشور از مباحث مهم دیگر در این تفاهم نامه است.

وی در پاسخ به این سوال ایرنا كه نمایشگاه انقلاب به روایت اسناد در دهه فجر امسال محقق شد یا خیر گفت: كشور تونس آمادگی لازم برای برپایی این نمایشگاه را در ایام دهه فجر نداشت، قرار است این اسناد امروز و در قالب 'پی دی اف' به این كشور ارسال شود.

رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی به آمادگی ایران برای فهرست نویسی و مرمت اسناد ونسخ خطی موجود در این كشور كه متعلق به فرهنگ ایرانی و اسلامی اشاره كرد و گفت: در بحث حافظه جهانی نیز آمادگی لازم برای ثبت آثار را با همكاری مشترك این كشور داریم.

وی درمورد برخی اسناد موجود به زبان فارسی در كتابخانه ها و مراكز اسناد این كشور گفت: هنوز فهرست كاملی از این اسناد به ما ارائه نشده است.

صلاحی در پاسخ به دیگر سوال ایرنا در مورد وضعیت كتابخانه ، نحوه كتابداری و حفاظت از نسخ خطی و مرمت آثار در تونس و مقایسه آن با ایران گفت : اگر چه تونسی ها به پیشرفت قابل توجهی در حوزه كتابخانه ای و آرشیوی دست پیدا كرده اند اما در مقایسه با ایران به لحاظ توانمندی، نیروی انسانی متخصص و مجرب، تعداد كمی و كیفی منابع و محتوا قابل مقایسه نیست اما از تجارب ذی قیمت آنها باید بهره گرفت.

وی در پایان گفت: سفر هیات رسمی فرهنگی ایران به تونس گام مثبتی برای انتقال تجارب انقلاب اسلامی و اقدامات بعدی دولت برای گسترش این همكاری ها است.

صلاحی در مورد انتخاب كشورهایی همچون گرجستان ، افغانستان ، تانزانیا ( زنگبار ) و تونس برای امضا تفاهم نامه و همكاریهای كتابخانه ای گفت: یكی از دلایل انتخاب این بوده كه برخی كشورها در گذشته حوزه فرهنگی ایران بودند وبرخی كتب و اسناد به زبان فارسی در آنجا وجود دارد.

وی گفت: البته اولویتهای نظام جمهوری اسلامی همكاری با كشورهای انقلابی ، مسلمان همسایه ودارای حوزه و فرهنگ و تمدن مشترك است.

وی به سفر هیاتی دیگر از كتابخانه ملی به كشور هندوستان تا پایان سالجاری اشاره كرد و افزود: سخنرانی در دانشگاه در حوزه نسخ خطی ، بازدید از كتابخامه ملی و آرشیو ملی و راهكارهای تبادل اطلاعات و همكاری مشترك از برنامه هایی است كه در این سفر فرهنگی صورت خواهد كرد.

صلاحی در مورد سفر به كشورهای اروپایی و تبادل همكاری با آنها در حوزه فرهنگی گفت:

سفر به كشورهای اروپایی فعلا در اولویت سازمان اسناد و كتابخانه ملی نیست.

'اسحاق صلاحی 'رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی دوشنبه هفدهم بهمن ماه به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در سالروز پیروزی انقلاب تونس به این كشور سفر كرد و جمعه شب به ایران باز گشت.

فراهنگ **1630**1588





:: برچسب‌ها: نیویورک , انگلستان ,
:: بازدید از این مطلب : 417
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: