'پیشونی سفید' گامی موثر در تولید آثار فانتزی سینمای كودك
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا،فیلم 'پیشونی سفید' ساخته سید 'جواد هاشمی' را می توان از آثار فانتزی سینمای كودك دانست.

این اثر سینمایی روایتی از چند آهوی دربند است كه در نهایت با زیركی های آقا موشه با بازی امین حیایی و پدر آهوی پیشونی سفید با بازی محمدرضا شریفی نیا، از دستان عجوزه آزاد می شوند.

فیلم 'پیشونی سفید' از چند منظر قابل بررسی است،نخست آنكه فیلمساز برای روایت خود در این اثر سینمایی فضایی جنگلی را انتخاب كرده و با طراحی بخش هایی همچون قلعه عجوزه درست به نظر رسیده و با توجه به بضاعت سینمای ایران این بخش ها بسیار قابل تامل است.

همچنین فیلمساز تلاش كرده با بهره گیری صحیح از حیوانات، نشانه های روایی خود را كامل كند. به عنوان نمونه دختران ربوده شده همه آهو هستند كه با توجه به ظاهر مظلوم این حیوان كه در قصص اساطیری نیز به این امر تاكید شده بسیار درست است.

همچنین فیلمساز موش را به عنوان شخصیت زیرك فیلم انتخاب می كند كه به نظر می رسد می توانست بجای این شخصیت از خرگوش هم استفاده كند اما در كل چهره پردازی متفاوت این موش شخصیت زیرك را برای مخاطب باورپذیر می كند.

در ادامه شخصیت های فرعی متفاوتی مانند گرگ ها را می بینیم كه با اینكه شخصیت های بد داستان هستند برای كودك دلنشین بوده و دیالوگ های دلچسب و در عین حال كودكانه آنان نشان می دهد فیلمساز تلاش كرده با نگاهی كودكانه این اثر سینمایی را روایت كند.

استفاده از امین زندگانی به عنوان یكی از عجوزه ها به نوعی برای هاشمی كارگردان این اثر سینمایی ریسك بوده اما به نظر می رسد زندگانی پاسخ این اعتماد را داده و در این نقش متفاوت عملكرد مناسبی دارد هرچند كه در بخش هایی از فیلم بازی وی غلو شده به نظر می رسد كه به عنوان نمونه می توان به واكنش های او در برابر تماس های گرگ ها اشاره كرد.

گوهر خیراندیش نیز به عنوان مادر عجوزه در نهایت بازی قابل قبولی دارد و گریم وی به نقش او كمك می كند.

گره افكنی های فیلم در كل صحیح به نظر می رسد اما شاید در این گره افكنی ها به جزییات كمتر توجه شده است. همچنین در بخش هایی كه موسیقی های مختلف پخش می شود استفاده از موسیقی عربی، تركی و... به كار لطمه می زند زیرا این اثر سینمایی در بستر كشور خاصی روایت نمی شود از این رو بهتر بود موسیقی این بخش ها به ملتی وابسته نبود.

نبرد نیروهای خوب و بد و در نهایت پیروزی نیروی خوب به عجوزه ها در كل اتفاقی مناسب برای یك اثر سینمایی در قالب فیلم كودك است ما شاید به دلیل ضعف های سینمایی ما در استفاده از جلوه های ویژه این بخش دست فیلمساز را بسته و در نهایت گره افكنی و گره گشایی ها خیلی پیچیده نیست.

در این اثر سینمایی عروسك های كهنه و قدیمی نقشی ندارند و این بازیگران هستند كه در نقش های مختلف حاضر می شوند.

به عقیده بسیاری از كارشناسان، سینمای ایران به تولید چنین آثاری با فضای فانتزی نیاز دارد و پیشونی سفید می تواند آغازی بر این راه باشد.

سینمای كودك با داشتن مخاطبان انبوه از قابلیت بسیاری برای تولید و عرضه آثار فانتزی با توجه به علایق مخاطبانش داراست.

فراهنگ**1983**





:: برچسب‌ها: رودخانه ,
:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
محمد جواد در تاریخ : 1390/11/20/4 - - گفته است :

سلام وبلاگد خيلي خوبه حتما من بهت سرميزنم تو هم بهم سر بزن اگه با تبادل لينک موافقي منرو با نام : نرم افزار هاي توپ اندرويد لينک کن و به من خبر بده با چه نامي لينکد کنم اگه خواستي همين الان لينکد ميکنم ممنون


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: