بازتاب نشست بریكس در نشریه فرانسوی نوول اوبسرواتور
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش روز شنبه ایرنا، هفته نامه نوول ابسرواتور طی مطلبی در این زمینه نوشت: اعضا 'بریكس' در پایان نشست خود درهند اعلام كردند كه برای حل بحران در سوریه و موضوع هسته ای ایران باید از طریق دیالوگ عمل شود.

به نوشته این نشریه، رهبران كشورهای یاد شده با در نظر گرفتن منافع اقتصادی خود همچنین خواستار ایجاد بانك توسعه جدیدی شدند تا به این ترتیب توازنی با وزنه موسسات مالی غرب برقرار سازند.

'مانموهان سینگ' نخست وزیرهند در این مورد در جریان قرائت بیانیه پایانی چهارمین نشست این گروه گفت: ما در این مورد كه تنها از طریق دیالوگ می توان به راه حلی در سوریه و ایران دست یافت، با هم توافق داریم.

نوول اوبسرواتور می نویسد: گروه بریكس كه 40 درصد جمعیت جهان را شامل می شود، می كوشد به رغم تفاوت ها و منافع مختلفشان، نیروهای فزاینده اقتصادی خود را به حوزه نفوذ در صحنه بین المللی مبدل سازد.

'دیمیتری مدودوف' رییس جمهوری روسیه نیز دراین باره گفت: برنامه آینده گروه بریكس تغییرگام به گام این نشست به یك قدرت و سازمانی قوی است.

'هوجین تائو' نیز افزود: از نظر او تفاوت های این گروه فرصتی برای بهره برداری از نیروهای یكدیگر است.

به نوشته این نشریه، بیانیه دهلی كه پنج كشور یاد شده بر آن توافق كرده اند، نگرانی عمیق خود را نسبت به شرایط حاضر در سوریه ابراز كرده و خواستار پایان دادن سریع به خشونت ها و نقض حقوق بشر در این كشور شده اند.

این بیانیه همچنین حمایت قاطع خود را از طرح پیشنهادی 'كوفی عنان' نماینده ویژه سازمان ملل متحد ابراز می كند.

بنا به نوشته همین نشریه، روسیه و چین كه دو متحد جدی دمشق می باشند و تاكنون از حق وتوی خود در شورای امنیت استفاده كرده اند، مخالفت خود را با اعمال خشونت و هرگونه مداخله خارجی برای حل نبرد در سوریه یا بحران ایران، ابراز كردند.

رهبران كشورهای عضو گروه یاد شده در پایان نشست خود خواستار پرهیز از تند شدن بحران در ایران شدند و معتقدند كه تبعات ویرانگر چنین اقدامی در راستای منافع هیچ كس نخواهد بود.

دراین بیانیه آمده است: ایران نقش مهمی در توسعه صلح آمیز و رفاه منطقه ای كه دارای اهمیت اقتصادی و سیاسی است بازی می كند و ما می خواهیم كه ایران به عنوان یك عضو مسوول جامعه بین المللی به نقش خود عمل كند.

كشورهای عضو گروه بریكس بدون از یاد بردن منافع خود از طرح ایجاد بانكی با هدف تامین اعتبار طرح های زیرساختی و توسعه ای با هدف حمایت كردند.

نوول اوبسرواتور همچنین می افزاید: وزیران امور مالی پنج كشور مزبور قرار است به بررسی امكان تاسیس این بانك كه قرار است به عنوان موسسه ای مشابه بانك جهانی و بانك توسعه آسیا باشد، بپردازند. ابعاد این نهاد مشترك كه نخستین تشكیلات تاسیسی این گروه خواهد بود و احتمالا نام 'بانك جنوب جنوب' یا 'بریكس بانك' را خواهد داشت، هنوز نامعلوم است.

به گفته ' ژاكوب زوما ' رییس جمهوری افریقایی جنوبی ایده ایجاد این بانك با استقبال سران دیگر كشورهای افریقایی روبرو شده است. او گفت: چنین بانكی امكان بالقوه زیادی برای كمك به ما در اشتغال زایی خواهد داشت.

گروه بریكس كه رو به سوی كشورهای توسعه یافته نموده است همچنین نگرانی خود را از افزایش نقدینگی در سیستم های مالی جهان ناشی از سیاست های تهاجمی بانك های مركزی كشورهای غربی ابراز كرده است.

اگر چه مبادلات تجاری این گروه در حال توسعه شدید می باشد (در سال گذشته این مبادلات با 230 میلیارد دلار افزایشی معادل 28 درصد از خود نشان داد)، آناند شاراما وزیر بازرگانی هند اعلام كرد كه گروه بیش از پیش از توان خود به ویژه برای كمك به اقتصاد جهانی بهره برداری خواهد نمود.

اروپام **1495/1594





:: برچسب‌ها: زمستان , سیاه و سفید , ایالات متحده ,
:: بازدید از این مطلب : 372
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 12 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: