ویژگی های انتخابات پارلمانی میانمار
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش ایرنا از مالزی، دولت جدید میانمار كه از سال 2010 قدرت را در این كشور به دست گرفت، تغییرات سیاسی وسیعی را در كشوری كه بیش از 60 سال به وسیله نظامیان اداره شده بود، آغاز كرد.

از جمله مهمترین این اقدامات آزادی 'آنگ سان سوچی' رهبر مخالفان بود كه بیش از دو دهه در حصر خانگی قرار داشت. وی كه جایزه صلح نوبل را نیز از آن خود كرده است پس از آزادی حزب خود را دوباره به راه انداخت و فعالیت های سیاسی اش را از سر گرفت و برای انتخابات پارلمانی نیز نامزد شد.

دولت میانمار همچنین در ادامه اصلاحات گسترده سیاسی و با هدف جلب نظر منتقدان از ناظران بین المللی نیز دعوت كرده است تا بر این انتخابات نظارت داشته باشند. ناظرانی از آمریكا، كانادا، استرالیا ، مالزی و اتحادیه كشورهای جنوب شرق آسیا، آ.سه.آن بر انتخابات فردا نظارت خواهند كرد.

این نخستین بار است كه میانمار به ناظران خارجی اجازه می دهد بر انتخابات در این كشور نظارت كنند. چنین درخواستی از سوی دولت های غربی برای نظارت بر انتخابات سال 2010از سوی دولت میانمار رد شده بود.

آنگ سان سوچی كه حزب سیاسی خود را تشكیل داده و قصد شركت در انتخابات را نیز دارد، بار دیگر در اظهاراتی انتخابات فردا را غیر عادلانه دانسته است. وی در اظهاراتی گفته كه با توجه به اتفاقات چند ماه اخیر در كشور نمی توان انتخابات فردا را كاملا آزاد و عادلانه تلقی كرد.

رهبر مخالفان دولت میانمار در عین حال گفته است: اگرچه انتخابات را دموكراتیك نمی داند اما به علت احترام به خواست مردم در ادامه این رقابت حضور خواهد داشت. وی خاطرنشان كرده كه انتخابات باعث افزایش آگاهی سیاسی ملتی شده است كه بیش از 6 دهه تحت سلطه نظامیان بوده اند.

برخی تحلیلگران اظهارات آنگ سان سوچی رهبر مخالفان دولت میانمار را پیامی برای غربی ها و زمینه سازی ادامه فشارها بر دولت میانمار برای انجام اقدامات اصلاحی بیشتر می دانند. چنانچه این انتخابات با حضور رهبر مخالفان وبدون هرگونه انتقادی به روند برگزاری آن فارغ از نتیجه آن برگزار شود، دولت های غربی دیگر بهانه ای برای ادامه تحریم و فشار بر میانمار نخواهند داشت.

در حال حاضر میانمار از سوی كشورهای اروپایی و آمریكا تحت تحریم قرار دارد. گر چه اواخر سال گذشته میلادی در سفر وزیران خارجه آمریكا، انگلیس و فرانسه به این كشور اعلام شد، در صورتی كه تغییرات بیشتری در نظام سیاسی این كشور اعمال شود، تحریم های لغو خواهد شد اما این وعده ای بود كه علی رغم تغییرات اعمال شده از سوی دولت میانمار، تحقق نیافت.

تحلیلگران همچنین بر این عقیده هستند كه دولت میانمار نیز علاقمند به پیروزی آنگ سان سوچی و شمار دیگری از نامزدهای حزب وی در انتخابات فردا و راهیابی آنان به پارلمان است. حضور این افراد در پارلمانی كه اكثریت نمایندگان آن را همچنان افرادی كه وابسته به ارتش و احزاب نظامی هستند، تشكیل می دهد اعتبار اصلاحات سیاسی دولت را تضمین و زمینه ساز برداشتن تحریم های این كشور خواهد شد.

میانمار در دو سال گذشته و در پی آغاز تغییرات گسترده سیاسی صحنه رفت و آمد مكرر مقامات غربی بوده است. دولت هایی كه در 50 سال گذشته این كشور را تحت تحریم های اقتصادی قرار داده بودند با رفت و آمد به این كشور وعده برداشتن تحریم های این كشور را داده اند اگرچه تاكنون هیچیك از این وعده ها عملی نشده و برداشتن تحریم ها به انجام اصلاحات بیشتر موكول شده است.

آمریكا با برداشتن گام های بلندتر در تحمیل خواسته های خود به دولت میانمار اعلام كرده كه دولت این كشور مشغول مراودات هسته ای نظامی با كره شمالی است و شرط واشنگتن برای برداشتن تحریم های میانمار قطع روابط این كشور با پیونگ یانگ است كه البته این موضوع از سوی مقامات دولت میانمار رد شد.

سفر چند ماه پیش هیلاری كلینتون وزیر خارجه آمریكا كه اولین مقام رسمی آمریكایی بود كه پس از نیم قرن به این كشور سفر می كرد، بازتاب وسیعی در منطقه شرق آسیا داشت. با توجه به سیاست های اعلام شده اوباما مبنی بر استراتژی آمریكا برای حضور بیشتر و موثرتر در منطقه شرق آسیا ناظران سیاسی منطقه تلاش برای تاثیر گذاری بر روند تحولات سیاسی میانمار را تلاشی از سوی آمریكا برای مقابله با نفوذ روبه گسترش چین در این منطقه ارزیابی می كنند.

دولت میانمار روابط خوب و سازنده ای با پكن دارد و به دلیل قرار گرفتن در همسایگی چین از حمایت های دولت این كشور برخوردار است و آمریكا نیز از نزدیك شدن به میانمار سیاست مهاردوگانه میانمار و چین را دنبال می كند.

آساق**335





:: برچسب‌ها: مکزیک , پرنده ,
:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 12 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: