احمدی نژاد:مهمترین مشكل سازمان ملل در افغانستان فقدان راهبرد روشن و مشخص است
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، 'محمود احمدی نژاد' كه به تاجیكستان سفر كرده است ، در دیدار 'یان كو بیش' نماینده دبیر كل سازمان ملل در امور افغانستان با اشاره به اینكه مساله افغانستان مساله ای مهم و پیچیده است، اظهار داشت: تعداد زیادی از مردم افغانستان روزانه از سوی اشغالگران كشته شده و حقوق اساسی آنان به عنوان یك ملت مستقل و ثبت شده در سازمان ملل نقض گردیده و شاهد آن هستیم كه دامنه مشكلات آن از جمله تروریسم و ترانزیت مواد مخدر به كشورهای منطقه نیز سرایت كرده كه این فرصت های پیشرفت را برای ملت های منطقه محدود می كند.

وی با بیان اینكه كشتار مردم و تحقیر هویت و شخصیت آنها لطمه های عاطفی شدیدی به ملت افغانستان و سایر ملت های منطقه وارد می كند، افزود : امروز ناامنی های افغانستان به پاكستان نیز سرایت كرده و امید مردم به آینده را تحت تاثیر قرار داده است و مجموع این شرایط باعث پیچیده و سخت تر شدن روند توسعه و تحولات شده است.

رییس جمهوری فقدان راهبرد مشخص و روشن از سوی سازمان ملل برای رسیدگی به مسایل افغانستان را مهمترین مشكل این سازمان در حل و فصل امور افغانستان عنوان كرد و گفت : سازمان ملل در دوره ای كاملا از نظامیان ناتو تبعیت كرد و مشخص نكرد كه آیا به دنبال آن است كه مشكلات نظامیان ناتو و اشغالگران را مرتفع كند یا اینكه به دنبال برقراری صلح و اعاده حقوق اساسی ملت افغانستان و پاكستان است.

احمدی نژاد با بیان اینكه نیازی به یادآوری نیست كه مسئولیت اصلی سازمان ملل استیفای حقوق اساسی ملت هاست، ادامه داد: هر راهبردی كه سازمان ملل در افغانستان اتخاذ كند سیاست ها و اقدامات خاص خود را می طلبد.

وی با اشاره به اینكه قصد ندارد به تشریح تفاوت های این سه راهبرد بپردازد، تصریح كرد: البته ذكر دو نكته را لازم می دانم ؛ اول اینكه حداقل حقوق ملت های افغانستان و پاكستان تخلیه منطقه از نیروهای نظامی ناتو است ، نه به معنای اینكه نیروهای نظامی بیگانه از خیابان ها به پادگان ها بروند چرا كه در این صورت مشكل همچنان ادامه خواهد داشت.

رییس جمهور كشورمان اضافه كرد: امروز افغانستان به شدت تحت فشار است تا توافق نامه امنیتی با آمریكا را امضا كند اما همه آگاه هستیم كه امضای یك توافقنامه تحت فشار به لحاظ حقوقی فاقد مشروعیت است و كشوری كه اشغال نظامی شده و رسما اعلام می كند كه امكان اعمال حاكمیت ملی بر سرزمین خود را ندارد یقینا نمی تواند با فراق بال و آزادی عمل درباره توافق نامه امنیتی با كشور اشغالگر تصمیم بگیرد.

احمدی نژاد با بیان اینكه اگر ایران بخواهد از دیدگاه سیاسی به تحولات افغانستان نگاه كند، ادامه حضور نظامیان ناتو در افغانستان به نفع می باشد، خاطر نشان كرد : البته ایران یقینا از زاویه نگاه انسانی ، تحولات كشور دوست و برادر خود را دنبال می كند و در غیر این صورت از زاویه سیاسی وقتی نیروها و توان دشمنان ما در منطقه گرفتار شده و وارد باتلاقی شده اند كه نمی توانند از آن خارج شوند به نفع ماست.

وی افزود : نیروهای نظامی بیگانه در افغانستان حتی اگر به پادگان ها هم بروند ضرر خواهند كرد چرا كه وقتی آنها در جایی مستقر باشند یك هدف خوب محسوب می شوند ؛ اما ایران این نگاه را قبول ندارد و از زاویه نگاه انسانی ، افغانستان را عضوی از سازمان ملل می داند كه صاحب تمدن و فرهنگ كهن و غنی بوده و می تواند به خوبی خود را اداره كند ؛ حداقل حقوق این ملت خروج نیروهای بیگانه بدون هیچ گونه پیش شرط و تعهدی برای ملت مظلوم افغانستان است .

رییس جمهوری با اشاره به شكست امپراتوری بریتانیا و دولت اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان كه هر یك به نوبه خود در آن زمان قوی تر از آمریكای امروز بودند، گفت : یقیناً اشغالگران امروز افغانستان نیز سرنوشتی بهتر از اشغالگران قبلی نخواهند داشت و بهترین راه حل مشكلات افغانستان، خروج محترمانه اشغالگران از این كشور ، سپردن امور به دولت افغانستان و كمك همگانی به دولت منتخب این كشور برای اداره امور خودش است، اگر چه ممكن است در مقطع كوتاهی دولت افغانستان با مشكلاتی مواجه شود اما یقیناً با كمك دیگر كشورها خواهد توانست بر مشكلات غلبه كند .

احمدی نژاد دومین نكته قابل توجه درباره افغانستان را كمك به بازسازی این كشور پس از واگذاری امور به دولت افغانستان عنوان كرد و افزود: در 10 سال گذشته حجم ترانزیت مواد مخدر و صدور تروریسم در منطقه چندین برابر شده است و به گفته رییس جمهور پاكستان فقط در این كشور 40 هزار نیروی انتحاری تربیت شده كه خطر بزرگی برای كل جهان محسوب می شود و همه اینها در حالی است كه پیش از اشغال افغانستان این مشكلات بسیار بسیار كمتر بود .

وی با بیان اینكه همه می دانیم كه آمریكایی ها از حضور در افغانستان اهدافی چون كنترل چین، روسیه ، ایران و هند را هم دنبال می كنند ، اظهار داشت : در این بین وظیفه سازمان ملل دفاع از حقوق ملت افغانستان است و اگر به دنبال صلح واقعی در این كشور هستید باید از حقوق اساسی این ملت دفاع كنید. اگر حقوق اساسی ملت افغانستان رعایت شود ، صلح در این كشور برقرار خواهد شد .

رییس جمهور تداوم وضعیت فعلی را بیشتر به زیان خود غربی ها بیان نمود و تصریح كرد : با ادامه روند فعلی مدیریت غربی ها بر جهان سریعتر به پایان می رسد .

احمدی نژاد در ادامه به كشتار اخیر تعدادی از زنان و كودكان افغانی از سوی یكی از نظامیان آمریكایی و فراری دادن او اشاره كرد و افزود : كشتار زنان و كودكان و فراری دادن قاتل آنها مردم افغانستان و ملتهای آزاده جهان را ناراحت می كند و ارائه این توجیه كه این فرد مشكل روانی داشته است، عصبانیت مردم را تشدید می كند .

رییس جمهورگفت: به چه مجوزی یك نفر روانی را به افغانستان می برند و او را با اسلحه بر یك ملت مظلوم مسلط می كنند؟ آیا خودشان اجازه می دهند كه یك فرد روانی با اسلحه بر مردم آمریكا مسلط شود؟

احمدی نژاد افزود: اگر سازمان ملل واقعاً قصد برخورد از موضع عدالت را دارد باید در این قضیه ، آمریكایی ها را مواخذه كرده و از آنها بپرسد كه به چه مجوزی وقتی اصل حضورشان در كشوری غیر قانونی است یك فرد روانی را نیز به آن كشور برده و اسلحه به دست او می دهند؟

وی با بیان اینكه متاسفانه در حال حاضر آمریكا و اروپا بر امور بین المللی تسلط داشته و هر چه را خود تشخیص بدهند حق به حساب می آورند، اظهار داشت : اگر در كشورهای ما دادگاهی حكم اشتباه صادر كند، غوغای غربی ها در رسای حقوق بشر، گوش فلك را كر می كند واین در حالی است كه آمریكایی ها از روزی كه به افغانستان آمده اند بیش از 140 هزار نفر را كشته اند؛ آیا حق این نیست كه دادگاه عادلی آمریكایی ها را به این دلیل محاكمه و مجازات كند؟

رییس جمهوری در ادامه با بیان اینكه امروز مردم افغانستان و منطقه به سازمان های بین المللی بی اعتماد شده اند ، تصریح كرد: مردم و ملت های منطقه تا به امروز از سازمان های بین المللی فقط توجیه اقدامات و جنایات غربی ها را مشاهده كردند و امروز ماموریت فوری سازمان ملل بازسازی اعتماد عمومی و مردمی نسبت به وظایف و جایگاه این سازمانها است .

احمدی نژاد خطاب به نماینده دبیر كل سازمان ملل در امور افغانستان خاطر نشان كرد : این سخنان راهكارهایی صادقانه برای حل مشكلات است؛ ممكن است برخی ها با سیاست های غلط همراهی كنند اما این مشكل را حل نمی كند و نیت ایران این است كه مشكلات منطقه به صورت ریشه ای حل شده و امنیت فراگیر و دائم مستقر شود تا همه از آن سود ببرند.

وی گفت : ایران همواره به دولت و ملت افغانستان كمك كرده و امروز نیز اگر چه انتظار نداریم شما صد در صد مشكلات این كشور را مرتفع كنید اما علاقمندیم در این مسیر حركت كنید و یقین بدانید هر گامی كه برای حل اساسی مشكلات افغانستان بردارید از یاری و پشتیبانی ایران برخوردار خواهد بود.

'یان كو بیش' نماینده سازمان ملل در امور افغانستان نیز در این دیدار با بیان اینكه وی برای اولین بار مامور به اجرای برنامه مشخص برای برقراری آشتی در افغانستان شده است ، اظهار داشت : پس از گذشت 10 سال از آغاز ماموریت دوره اخیر سازمان ملل در افغانستان این اولین بار است كه برنامه و راهبردی مشخص از سوی این سازمان برای نقش آفرینی در افغانستان ارائه شده است و از من خواسته شده تا با مردم ، دولت و نیروهای سیاسی افغانستان ، همكاری و مذاكره كنم و امروز به دیدار شما آمده ام تا یاری و كمك شما را برای ایفای این ماموریت درخواست نمایم .

سیام*1580





:: برچسب‌ها: خانه ,
:: بازدید از این مطلب : 285
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: