اجرای پیام رهبری در حمایت از تولید ملی نیازمند چهار ضرورت و برنامه عمده است
نوشته شده توسط : xmovies

'مهدی غنضفری' عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، تصریح كرد: در جامعه نیازمند اشتغال پایدار، باید سرمایه گذاری ها به سمت اشتغال پایدار و جلب آنها سوق داده شود.

وی در خصوص، چهار عامل عمده كه در ضرورت نامگذاری امسال به نام سال 'تولید ملی، حمایت از سرمایه و كار ایرانی' از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی موثر بوده است، گفت: در كشوری كه آمار بیكاری بالا است، برای اشتغال و سرمایه گذاری پایدار، توجه به تولید به عنوان یك ضرورت، نخستین دلیل به شمار می آید.

وی در بیان دومین دلیل نامگذاری سال جاری نیز گفت: در شرایطی كه به طور مرتب تهاجم قدرت های سلطه علیه كشورمان وجود دارد، انواع تهدیدها و تحریم ها اعمال می شود و دشمنان جمهوری اسلامی ما را در مضیقه قرار می دهند، توجه به تولید داخلی یك ضرورت عمده است.

غضنفری از نقدینگی بالا و سرمایه های سرگردان به عنوان عامل سوم نامگذاری امسال یاد كرد و گفت: در چنین وضعیتی طبیعی است كه برخی به سراغ سفته بازی می روند و به همین دلیل بهترین كار، جهت دادن به نقدینگی و سوق دادن آن به سمت تولید است.

وی به موضوع دیگری نیز به عنوان چهارمین ضرورت اشاره كرد و گفت: در كشوری كه فرصت های بی شماری برای سرمایه گذاری وجود دارد، زمینه های فراوانی برای كار كشاورزی، استخراج و فرآوری معدن نیز موجود است و به همین دلیل تكنولوژی و فناوری های نوین باید توسط متخصصان شناسایی و كشف شوند.

** نقش دولت در حمایت از تولید داخلی

غضنفری در بخش دیگری از گفت و گوی خود در پاسخ به پرسش ایرنا كه دولت چه تدابیری برای حمایت از تولید ملی برای سال جاری در پیش خواهد گرفت، عنوان كرد: نخست آن كه باید فضای كسب و كار بهتر از گذشته مورد بازبینی قرار گیرد و دیگر آن كه موانع تولید و تجارت بیش از گذشته برطرف شود.

وی تاكید كرد: از سویی موانع كار و تجارت باید برداشته شود و امكان پیشتیبانی بیشتر ازتولید نیز فراهم شود.

وی این موضوع را نیز گفت كه به طور طبیعی مدیریت واردات از سال قبل شروع شده و به دستور مقام معظم رهبری امسال نیز تداوم خواهد داشت.

غضنفری بر پشتیبانی از صادرات مازاد تولید نیز تاكید كرد و گفت: اگر این موضوع به درستی مدیریت شود، تولید روی دست تولیدكننده نمی ماند.

وی معتقد است كه سیاست های پولی، مالی و ارزی باید بیش از گذشته در خدمت تولید و تولیدكنندگان قرار گیرد و جهت گیری اصلی بانك ها نیز باید پشتیبانی كامل از تولید باشد.

** نقش مردم در اجرای پیام رهبری

غضنفری در بخش حمایت های مردمی از تولید ملی گفت: باید بنگاه های كوچك آماده ادغام با بنگاه های بزرگ باشند واز سویی تحت یك برند (نشان تجاری) بزرگ تولید، قابلیت بیشتر پیدا كنند و در واقع قیمت تمام شده خود را به حداقل برساند و مرتبا كاهش قیمت تمام شده رصد شود.

وی با تاكید بر این كه، كیفیت تولید باید به طور دایم مورد توجه تولیدكننده قرار گیرد و سرمایه كوچك از طریق تولید و بورس به سمت تولید سوق داده شود، تاكید كرد: باید برای مصرف كالاهای داخلی فرهنگ سازی و این موضوع به عنوان یك ارزش واقعی مطرح شده و جدی گرفته شود.

** نقش دستگاه ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح كرد: از همه مهمتر این كه همه دستگاه های كشور باید بخشی از برنامه های خود را در جهت حمایت از تولید مشخص كنند كه دراین عرصه وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، تعاون، كار و رفاه اجتماعی، بانك مركزی و بانك ها باید برنامه های پشتیبانی خود را از تولید و تولید كننده ارایه كنند.

وی همچنین گفت كه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری با تاسی به رهنمودهای مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود استراتژی این وزارتخانه را نهایی خواهد كرد.

غضنفری با بیان این جمله كه، همه آماده نهایی كردن برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم، تصریح كرد: دراین راستا دو وزارتخانه صنعت و جهاد كشاورزی به عنوان متولیان حوزه تولید صنعتی و كشاورزی نقش مهمی را بر عهده دارند.

وی به بیان آماری نیز در خصوص وضعیت ایران در حوزه تولید پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران بیست و پنجمین صادركننده برتر جهان به شمار می آید، بنا بر این ظرفیت های بالایی برای بهتر شدن وضعیت كنونی وجود دارد.

وی با بیان این كه، ایران در فهرست 20 كشور جهان در تولید برخی صنایع مادر همچون فولاد، مس، خودرو و غیره قرار دارد، گفت: رتبه سی ام صادركننده مواد غذایی نیز متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این كه، كشورمان در 11 ماه سال گذشته وضعیت خوبی در حوزه تولید و تجارت داشته است گفت: رشد 11.5 درصدی محصولات فولادی، 12.7 درصدی سیمان و 13 درصدی سنگ آهن، 31 درصدی صادرات غیرنفتی و كاهش شش درصدی واردات از جمله این موارد است.

** تكمیل پروژه های نیمه تمام صنعتی، معدنی و تجاری

وزیر صنعت، معدن و تجارت به تكمیل پروژه های نیمه تمام صنعتی، معدنی و تجاری نیز اشاره ای كرد و گفت: برآن هستیم تا این پروژه ها را با استفاده از منابع بانكی به پایان برسانیم.

وی تخصیص سرمایه در گردش برای كارخانجات با ظرفیت پایین تر را نیز مورد تاكید قرار داد و افزود: در اختیار گذاشتن ارز برای تامین مواد اولیه باید در اولویت باشد.

اقتصام**1601**1594





:: برچسب‌ها: تایوان , پرنده , لندن ,
:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: