بزرگترین كتابخانه آسیای مركزی در تاجیكستان افتتاح شد
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش خبرنگار ایرنا، كتابخانه جدید تاجیكستان با مجموع مساحت 45 هزار متر مربع در 9 طبقه تاسیس شده كه 40 تالار مطالعه، 22 مخزن بزرگ كتاب با ظرفیت نگهداری بیش از 10 میلیون جلد كتاب و اسناد و مدارك مختلف و چند سالن و تالار بزرگ اجتماعات و چاپخانه را در خود جای داده است.

رییس جمهور تاجیكستان در نشستی با جمعی از نخبگان و شخصیت‌های مهم علمی و فرهنگی این كشور در تالار بزرگ این كتابخانه، ساخت و بهره‌برداری از این مجموعه بزرگ فرهنگی را گام مهمی در زمینه ارج نهادن به آثار علمی، فرهنگی و ادبی دانست.

'امامعلی رحمان' با اشاره به نقش و اهمیت كتاب در رشد و توسعه كشورها در بخش های مختلف بخصوص فرهنگی، روز چهارم مارس را بعنوان روز كتاب تعیین كرد.

وی افزود: با افتتاح این كتابخانه، شیوه نگهداری كتاب و كتاب خوانی نیز در تاجیكستان به روز شده و از این پس علاقه مندان؛ محققان، پژوهشگران، دانشجویان و غیره می توانند با مراجعه به این مركز فرهنگی ،نیازهای خود را تامین كنند.

رحمان اظهار داشت: پیشرفت كشور و ملت تنها با وجود افراد تحصیلكرده و صاحب معرفت عملی می شود ضمن آنكه ترویج علم، فرهنگ و دانش، از نیازهای ضروری جامعه امروز است.

رییس جمهور تاجیكستان با اشاره به ظرفیت و امكانات علمی و فنی موجود این كتابخانه افزود: دولت و موسسات غیردولتی در آینده نیز در جهت تجهیز این كتابخانه بزرگ به تجهیزات نرم و سخت افزاری مورد نیاز تلاش خواهند كرد.

وی ساختمان جدید كتابخانه را نماد برجسته‌ای از آثار معماری ملی و یك سمبل و نماد فرهنگی در مركز پایتخت تاجیكستان عنوان كرد.

این كتابخانه طی چهار سال توسط چند شركت‌ ساختمانی چینی و همكاری چند شركت محلی تاجیكی احداث شده است.

همزمان با بیستمین سالگرد استقلال جمهوری تاجیكستان، انجمن دوستی ایران و تاجیكستان نیز طرح اهدای 20 هزار نسخه كتاب به كتابخانه ملی تاجیكستان را با مشاركت مردمی و موسسات و سازمان‌های علمی و فرهنگی به اجرا در آورد.

آساق**ه.ص**1558**5981





:: برچسب‌ها: بهار , کنسرت ,
:: بازدید از این مطلب : 270
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: